Zaměření mateřské školy
Koncepční zaměření školy
Od roku 2002/2003 pracujeme s dětmi podle Rámcového vzdělávacího programu pro mateřské školy. V tomto duchu jsme se zaměřily na modelový program s názvem "Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole". Vzdělávací cíle, které si kurikulum klade, pokrývají široký rozsah životních kompetencí člověka. Jejich naplňováním vybavíme děti a mladé lidi pro život. Je prvním kurikulem moderního typu a aplikuje podporu zdraví do všech oblastí rozvoje předškolního dítěte a současně poskytuje mateřské škole rámec v podstatě pro všechnu její činnost.
Nejúčinnější a nejlevnější prevencí je zdravá výchova dětí v rodině a ve škole.
Stěžejním cílem programu Škola podporující zdraví a jeho kurikula je, aby se děti již od mateřské školy naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví, a praktickým dovednostem chránícím zdraví.
Ve výchovné práci s dětmi se zaměřujeme na výchovu ke zdravému životnímu stylu, ke svobodě myšlení a vyjadřování a na osobnostní a sociální rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho nadání, potřeby a zájmy.
Motto školy
"Zaseje-li kdo do mladého těla ušlechtilou výchovu, žije a roste v něm po celý život a nezmaří ji ani déšť, ani sucho."
Cílové úkoly v oblasti výchovně - vzdělávací práce s dětmi. Vytváříme podmínky pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu dětí jako předpoklad výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Výchovou a vzděláváním vytváříme zdravý základ individuálního rozvoje dětí.
Sledujeme zdravotní stav dětí a vedeme je k péči o své zdraví a k posilování odolnosti organismu po stránce fyzické i psychické. Zaměřujeme se na osobnostní růst a připravenost učitelek na výchovně-vzdělávací práci, nadále se vzděláváme a rozvíjíme tím vlastní potenciál, aktivitu a tvořivost. Pečujeme o zdravé prostředí pro děti.
Posilujeme vazbu dítěte na rodinu, podporujeme oboustrannou spolupráci v oblasti škola-rodina a rodina-škola.
Spolupracujeme se základními školami v obvodu pro umožnění plynulého přechodu dítěte z MŠ do ZŠ.
Navazujeme na dobrou spolupráci s organizacemi a životem v obci.
V rámci školy se zaměřujeme na prevenci a odstraňování řečových vad díky práci logopedické asistentky ve škole.
Uplatňujeme prvky "Metody dobrého startu" v rámci výchovné práce, zvláště pro děti s odklady školní docházky a pro děti s LMD.
Realizace cílových úkolů
Mateřská škola je otevřena rodičům a veřejnosti:
- Umožňujeme dětem postupnou adaptaci s rodiči v prostředí mateřské školy, možnost příchodu a odchodu z MŠ vstříc časovému režimu.
- Poskytujeme dětem dostatečný čas a prostor pro hru jako nejdůležitější součást výchovně-vzdělávací práce.
- Zajišťujeme pro děti vyhovující výživu - dostatek ovoce a zeleniny, prvky racionální výživy, pitný režim, kromě tradičních druhů mas upřednostňujeme ryby a drůbež, celozrnné pečivo a dbáme na dostatek času na konzumaci jídla.
- Dbáme na estetickou složku stolování a na samoobslužné stolování. /Děti si nalévají polévku z polévkových mís, čaj, kávu a mléko z konvic apod./.
- Dbáme na dodržování hygienických podmínek.
- Děti mají možnost přinesení si hraček z domova.
- Respektujeme individuelní tempa dětí.
- Odpolední odpočinek respektujeme dle potřeb dítěte a požadavku rodičů.
- Děti nejstarší věkové skupiny po pohádce neodpočívají, ale využívají tento čas pro další vzdělávání, hru nebo zájmové činnosti.
- Zabýváme se i protidrogovou prevencí: - vedeme děti k úctě ke svému zdraví, ke zdraví svých kamarádů.
- Posilujeme vazby dítěte na rodinu, zkvalitňujeme vztahy mezi vrstevníky.
- Podporujeme kvalitní zájmy a záliby u dětí.
Náš hlavní cíl: Spokojené dítě, spokojený rodič
To vše s láskou, dobrou pohodou , vzájemnou úctou a pochopením.